U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Verduurzaming op de weg

30-8-2021
Nieuws
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants
Ziekenhuizen
Bedrijfsrestaurants

Huuskes heeft duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog op de agenda staan en voert dit door in alle bedrijfsprocessen. Zo ook op het gebied van logistiek. Op weg naar CO2-vrij transport zet Huuskes een grote stap in het schoner, veiliger en efficiënter maken van de koudeketen. Hoog tijd om eens in gesprek te gaan met Harrie Reink, manager logistiek bij Huuskes.

Paragraph image

Eigen logistiek netwerk

Met een ruim assortiment versbereide maaltijden uit eigen keuken, verse (on)bewerkte producten, droge kruidenierswaren, diepvriesspecialiteiten en non-food producten, zijn er dagelijks zo’n 100 vrachtwagens van Huuskes onderweg om zorginstellingen, ziekenhuizen en bedrijfsrestaurants van eten en drinken te voorzien. De logistiek wordt geheel in eigen beheer uitgevoerd, dat wordt aangestuurd vanuit het Logistiek Centrum in Enschede. Huuskes maakt dus geen gebruik van partners, wat wil zeggen dat klanten alles in één levering krijgen. 

 

Harrie Reink vertelt: “Duurzaamheid is een belangrijk focuspunt binnen de logistiek van Huuskes. Niet alleen schoner, maar ook slimmer rijden zorgt voor een grote efficiencyslag. We willen zo efficiënt mogelijk leveren en het aantal leveringen – en daarmee het aantal leverdagen – proberen te verminderen. Dit scheelt in de productie een aantal ‘rondjes lopen’. Zo verduurzamen we niet alleen op de weg, maar ook bij Huuskes. Tevens sturen we onze chauffeurs heel actief aan op het brandstofverbruik." 

 

Paragraph image

Automatiseren buiten de deur

“Zoveel als mogelijk willen we digitaliseren, enerzijds om te kunnen voldoen aan specifieke eisen, anderzijds om administratieve handelingen die handmatig worden ingevoerd te minimaliseren” vertelt Harrie. “Al jaren werken we met de apparatuur van GPS-buddy. Alles begint ten slotte met het verzamelen van data, want dan pas kunnen we beslissingen nemen en acties uitzetten. Waar het begon met een systeem waar we konden kijken waar onze chauffeurs zich bevonden en het maken van de routerapportages, zijn we steeds weer aan het kijken naar slimme technologische oplossingen. Zo hebben we met de CANbus-koppeling goed inzicht in het brandstofverbruik en hebben we met de koppeling met de digitale tachograaf direct inzichtelijk hoe het staat met de rij- en rusttijden van de chauffeur. We kunnen die informatie gewoon op kantoor inzien doordat deze automatisch gedownload worden.”

 

Tevens zijn alle vrachtwagens van Huuskes voorzien van temperatuursensoren met een alarmmelding. Harrie licht toe: “Als een chauffeur aan het uitleveren is, dan staat dat voertuig vaak wat langer stil. Indien de temperatuur teveel afwijkt en in de buurt van de grenswaarden komt, dan ontvangen wij die melding en grijpen in. Daarnaast kunnen we onze klanten rapportages overleggen met daarin de temperatuur van de producten tijdens het uitleveren. Cruciale informatie om te kunnen voldoen aan de HACCP-richtlijnen."

Kerntemperatuur meten

Een nieuwe ontwikkeling is het meten van de kerntemperatuur. Voorheen hadden chauffeurs een kastje aan boord, waarbij ze bij de klant een bon konden uitdraaien van de temperatuur in de laadruimte bij aflevering. Met de bon dat we voorheen afgaven, konden de chauffeurs al aantonen bij welke omgevingstemperatuur de producten waren afgeleverd. Met de nieuwe module gaat Huuskes nog een stap verder en worden de producten automatisch op de juiste kerntemperatuur gemeten. Hierbij wordt rekening gehouden met alle parameters die invloed hebben op de overgang van de omgevingstemperatuur naar de kerntemperatuur. Aan de hand van een aantal parameters, die betrekking hebben op het product en de omstandigheden waarin deze worden vervoerd, berekent het algoritme het verloop van de temperatuur in de kern van het product. Metingen zijn gekoppeld aan het backoffice systeem en zo direct beschikbaar voor rapportage aan de klant.

 

Onderstaand ons kerntemperaturenoverzicht, van de koeling en de diepvries
De blauwe lijn geeft de omgevingstemperatuur in de compartimenten in de laadbak weer. De rode lijn geeft de kerntemperatuur weer van het product, deze wordt berekend met een algoritme op de laadtemperatuur, productsamenstelling en de omgevingstemperatuur. 





 

Paragraph image

Koelen met de motor uit

Huuskes maakt ook gebruik van het digitale platform My AddVolt. “Vorig jaar zijn we begonnen met het uitrusten van de vrachtwagens met het AddVolt Plugin Electric Systeem, om het gekoelde transport te optimaliseren”, vertelt Harrie. “Dit systeem van AddVolt zorgt er voor dat de temperatuur in de laadruimte constant blijft, ook wanneer de motor van de vrachtwagen is uitgeschakeld. Hierdoor kunnen we de koelketen gesloten houden, is het lawaai tijdens de uitlevering nihil en besparen we veel CO2.”

 

 
Trend naar elektrisch transport

Denk je aan duurzaam transport, dan denk je ook al snel aan elektrisch transport. Waar elektrische voertuigen nu nog vooral gebruikt worden voor korte(re) afstanden en distributie voor binnensteden, zullen deze binnen afzienbare tijd ook de snelweg veroveren. “Elektrisch rijden wordt steeds belangrijker, zeker nu gemeenten in steden milieuzones inrichten”, vertelt Harrie. “In 2018 zijn er in het Klimaatakkoord afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Eén van de maatregelen is het invoeren van zero-emissie zones vanaf 2025 in de grootste gemeenten in Nederland. Dit houdt in dat gemeenten vanaf 2025 de mogelijkheid hebben om een aparte zones in te stellen waar voertuigen met CO2 uitstoot niet welkom zijn. Alleen batterij-elektrisch, waterstof en hybride (mits zij aantoonbaar zonder uitstoot in de zone rijden) zijn dan toegestaan. We zijn daarom al druk aan het oriënteren en blijven als Huuskes alle verschillende ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid nauwgezet te volgen en waar mogelijk in de praktijk te brengen.”