NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Een kijkje achter de schermen bij de afdeling Koelvers

6-8-2024
Nieuws
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants
Ziekenhuizen
Bedrijfsrestaurants

Je hebt boodschappen bij ons besteld, maar hoe gaat dat verder bij ons achter de schermen? Zodra je je bestelling hebt geplaatst in de Huuskes shop, gaan onze toppers in het distributiecentrum voor je aan de slag. Wij geven je een kijkje achter de schermen op de afdeling Koelvers.

Paragraph image

Een grote supermarkt

“Boter, kaas en eieren, en nog veel meer!” lacht afdelingsmanager Hugo als we hem vragen welke producten we zoal op de afdeling Koelvers kunnen vinden. Stel je een enorme supermarkt voor, gevuld met koelverse producten, allemaal op één plek.

In een grote opslag van 7500 vierkante meter liggen meer dan 2000 soorten artikelen bij 4°C te wachten om uitgeleverd te worden. Van diverse zuivelproducten, een uitgebreid assortiment met vleeswaren en kaas tot de lekkerste toetjes. Met de halfvolle melk en eieren als hardlopers. “Met een enthousiast team zorgen we er elke dag voor dat de bestellingen verzendklaar worden gemaakt om vervoerd te kunnen worden naar de klant.”

Paragraph image

Orders verzamelen met een lampje

De afdeling Koelvers is gevestigd in het Logistiek Centrum van Huuskes in Enschede. Rob Valley, assistent manager, vertelt: “Klanten kunnen bij ons tot 14:00 uur de koelverse producten voor de volgende dag bestellen. Wanneer je een bestelling plaatst komt er een melding binnen via ons systeem, waarin we ons alle bestellingen en voorraden kunnen inzien. Ons team gaat vervolgens op pad om al je boodschappen te verzamelen. Dit wordt ook wel orderpicken genoemd. Alle boodschappen gaan in onze welbekende rode kratten en elke krat is voorzien van een unieke geprinte barcode. Zo weet het systeem bij welke bestelling het kratje hoort.”

Paragraph image

Dynamisch samenspel

Op de afdeling werken ze middels het systeem Pick to Light (PTL). Door middel van dit systeem ziet de medewerker in één oogopslag welke en hoeveel artikelen ze moeten verzamelen. “De medewerker hoeft zich niet om het locatienummer te bekommeren of te zoeken naar de locatie. De oplichtende lampjes geven duidelijk de picklocatie aan”, legt Rob uit. “Als de medewerker het artikel in het kratje heeft gelegd, drukt hij het knopje uit en bevestigd hij hiermee dat het artikel is gepickt.” Hugo voegt toe: “Ieder vak in de stelling noemen we een zone en hebben de lampjes een bepaalde kleur. We werken met één persoon tegelijk in een zone. Hierdoor weet eenieder wat hij moet doen. Is een zone leeg dan kan degene naar een andere zone gaan om zich daar weer aan te melden om te starten met het verzamelen van de orders uit deze zone. Op deze manier moet het een dynamisch samenspel zijn van orderpicking. 

 

Ook Hugo is ontzettend tevreden over het huidige picksysteem: “Voorheen deden we de orderpicking met scanners. Hierdoor moest je veel lopen om de orders te verzamelen. Nu komen de kratten naar de artikelen toe door de lopende band wat voor veel meer rust en structuur zorgt op de afdeling. Het is nu een stuk lichter werken wat de productiviteit ook ten goede komt. Voordat de kratten naar de expeditieafdeling gaan, controleert het weegsysteem het gewicht van het kratje. Er wordt gekeken of het geplande gewicht van de order overeenkomt met het daadwerkelijke gewicht van de krat.’’

Paragraph image

Wist je dat...

  • Huuskes beschikt over een assortiment met 2000 soorten koelverse artikelen
  • We dagelijks zo`n 6000 kratten inpakken
  • We dagelijks 20.000 orderregels verzamelen
  • Producten die tegen de datum aan zijn, naar de Voedselbank gaan
  • De halfvolle melk en de eieren zijn de meest populaire artikelen
  • Met Pasen zijn er ruim 250.000 eieren verkocht
  • Drie keer per week worden de houdbaarheidsdata van de artikelen gecontroleerd