Patiënten van Isala die geen gewone warme maaltijd kunnen eten, hebben sinds kort de beschikking tot minimaaltijden. Kleine, eiwitrijke porties die worden opgediend in een zwart porseleinen pannetje. Isala en leverancier Huuskes hebben aan de hand van een pilot op de afdeling Oncologie twaalf samenstellingen ontwikkeld.
Drie uur ’s middags. Service-assistent Anja Bijker komt zaal 35 van de verpleegafdeling Oncologie opgelopen en wordt vrolijk begroet door de patiënten. ‘Waar heb je zin in?’, vraagt ze Femmie Pit, een borstkankerpatiënt die een week geleden is binnengekomen met erge pijn. ‘Verras me maar’, antwoordt zij vol vertrouwen. ‘Zolang het maar geen vis is.’
Even later is Anja terug. Op haar handen rust een dienblad met een klein, zwart porseleinen pannetje. De inhoud bevat een stamppotje ijsbergsla met kipsaucijs. Het deksel wordt eraf gehaald en er komt een aangename geur vrij. Niet te penetrant. Zichtbaar genietend van elke hap heeft Femmie het pannetje binnen niet al te lange tijd leeg. ‘Ook deze smaakte weer goed hoor’, meldt ze Anja daarna tevreden. ‘Ik zit precies vol genoeg voor nog een toetje’, lacht ze.
Twaalf smaken
Het was een zoektocht maar dat leverde uiteindelijk wel twaalf gevarieerde en smakelijke minimaaltijden op, waaronder ook zoutarme en vegetarische varianten. Vriesvers bovendien, voor een betere verkrijgbaarheid voor Isala en andere klanten, en met als belangrijkste eigenschap het hoge eiwitgehalte. Met het eten van twee minimaaltijden van plusminus 120 gram op een dag krijgt de patiënt evenveel eiwitten binnen als bij één grote maaltijd van 350 gram. ‘Hier en daar hebben we beide wat concessies gedaan, maar niet veel’, zegt Harrian. ‘Isala heeft veel expertise meegebracht in de ontwikkeling en ik denk dat we beide trots kunnen zijn op het resultaat.’ Gerda knikt instemmend. ‘Voor ons is de volgende stap de minimaaltijden bredere bekendheid te geven in het ziekenhuis. Want niet alleen oncologie patiënten varen er bij, ook andere patiënten kunnen gebruik van maken van de minimaaltijden, als het eten van een gewone, warme maaltijd om wat voor reden dan ook niet lukt. Dit vraagt vooral extra expertise van onze service-assistenten. Zij moeten inschatten wanneer het verstandig is om een minimaaltijd in te zetten.’