NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Ommelander Ziekenhuis Groningen verbetert zorg met nieuw voedingsconcept van Huuskes

5-11-2018
Samenwerking
Ziekenhuizen

Op zaterdag 30 juni was het dan zover. Het Ommelander Ziekenhuis Groningen (OZG) is officieel verhuisd naar de nieuwe locatie in Scheemda. Daarbij heeft het ziekenhuis ervoor gekozen om patiëntenvoeding op een andere manier aan te bieden. Samen met Huuskes is er gekeken naar een passend voedingsconcept. We spraken met Jan Bijkerk, facilitair manager bij het OZG, over de succesvolle implementatie van het nieuwe concept en de mooie samenwerking.

Paragraph image
Nieuw voedingsconcept


Met de bouw van het nieuwe ziekenhuis in Scheemda is het Ommelander Ziekenhuis Groningen (OZG) gaan nadenken over de vraag hoe het aanbieden van patiëntenvoeding er in de toekomst uit moest zien. Voorheen, in de oude ziekenhuizen in Delfzijl en Winschoten, werd er gewerkt met het ‘meals on wheels’ concept, waarbij de maaltijden van Huuskes vanaf een buffetwagen werden geserveerd.

 

"De patiënt kon ter plekke bij het uitserveren kiezen uit verschillende losse gerechten. Bij deze manier van werken ontstaat er helaas veel waste doordat er patiënten tussentijds ontslagen zijn en doordat er standaard meer maaltijden worden meegenomen in de buffetwagen" vertelt Jan Bijkerk.

Paragraph image
À la carte aan bed

 

Het ziekenhuis heeft Huuskes benaderd voor de ontwikkeling van een nieuw voedingsconcept. Er is samen gekeken naar welke opties er zijn om patiëntenvoeding aan te bieden en er zijn gezamenlijk een aantal ziekenhuizen bezocht waar Huuskes belevert, waaronder Rijnstate in Arnhem en het Medisch Spectrum Twente in Enschede.

 

“We waren met name zeer enthousiast over het concept bij MST, waar de patiënt via een app zelf kan doorgeven wat hij wil eten, hoeveel en wanneer. Natuurlijk wel afhankelijk van zijn dieet en medische toestand, maar dit staat vastgelegd in het systeem. Het OZG heeft ervoor gekozen om als extra service de voedingsassistenten het eten samen met de patiënt te laten bestellen.

 

Petra Kalsbeek, projectmanager bij Huuskes en zeer betrokken bij de implementatie van het nieuwe voedingsconcept, vult aan: “Met dit ‘à la carte aan bed concept’ ligt de regie echt bij de patiënt zelf, wat zeer bevorderlijk is voor het herstel. En door de korte tijdsduur (circa 1 tot 2 uur) tussen het bestellen en het eten kan het ziekenhuis nu veel beter inspelen op wat de patiënt wil. Stel dat een patiënt eten heeft besteld, maar plotseling een onderzoek moet ondergaan, dan kan de voedingsassistent direct handelen en de maaltijd annuleren. Na terugkomst op de afdeling kan de patiënt alsnog eten bestellen.”

Meer flexibiliteit en minder verspilling

 

Ook een groot voordeel van het nieuwe voedingsconcept is dat er veel minder voedsel weggegooid hoeft te worden. Maaltijden worden nu op bestelling geportioneerd en geregenereerd in de centrale keuken van het ziekenhuis en vervolgens naar de afdeling gebracht. Het hanteren van een aantal vaste maaltijdcomponenten, die dagelijks door Huuskes worden geleverd en koud worden geportioneerd, zorgt voor flexibiliteit en voorkomt directe verspilling.

Paragraph image
Aan de slag

 


Een nieuw voedingsconcept in een ziekenhuis is niet alleen een hele omschakeling voor de patiënten, maar ook voor de medewerkers. Zo brengt het met zich mee dat kennis en kunde op een andere manier kunnen en moeten worden ingezet. Huuskes denkt graag van begin tot eind mee en ondersteunt op verschillende vlakken bij de implementatie. Nadat het ziekenhuis de definitieve keuze voor het voedingsconcept had gemaakt, werden er door de projectmanagers van Huuskes verschillende werkgroepen opgezet en zijn ze aan tafel gegaan met de diëtisten en de koks van het OZG. “Het is belangrijk dat de medewerkers zich betrokken voelen en zelf ook gaannadenken hoe het moet, vertelt Petra. “Daarbij wordt er kritisch gekeken naar welk apparatuur er aangeschaft moet worden. Huuskes heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en wij willen dat het eten zo goed mogelijk wordt bereidt.”

Soepele implementatie

 

Dat Huuskes heel nauw betrokken is geweest bij de implementatie, komt naar voren uit het feit dat Petra Kalsbeek tijdens de pilot drie dagen in het oude ziekenhuis in Delfzijl is verbleven om te kijken hoe de nieuwe manier van eten en drinken aanbieden in de praktijk werkt. Jan Bijkerk kijkt met een tevreden gevoel terug op de implementatie van het nieuwe voedingsconcept. “De implementatie is heel soepel verlopen. Mede door de goede communicatie tussen Huuskes en het OZG, zo zijn er onder andere gezamenlijke presentaties gegeven aan medewerkers. We kijken terug op een zeer professioneel begeleid traject.”