NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Patiënten gezondere keuzes laten maken… Hoe doe je dat?

24-5-2023
Nieuws
Ziekenhuizen

Kennis delen, inspiratie opdoen en samen ontwikkelen. Dat waren de doelen van de inspiratiemiddag voor ziekenhuizen op dinsdag 16 mei. Medewerkers van ziekenhuizen uit heel Nederland kwamen naar ons hoofdkantoor in Enschede voor interessante presentaties en om het dialoog met elkaar aan te gaan omtrent gezondere keuzes maken in het ziekenhuis. Een van de vragen die centraal stond: “Hoe kunnen wij patiënten verleiden tot gezondere keuzes, zodat ook na het verblijf in het ziekenhuis gezondere keuzes gemaakt gaan worden?”

Paragraph image
Voedselapotheek: “Een concept voor gezondheid”

 

Naomi Janssen, oprichter van de Voedselapotheek, trapte de middag af met een presentatie over haar haar visie over een gezond voedsellandschap in ziekenhuizen. Het kan soms moeilijk zijn om de eerste stap te zetten naar een gezondere voedingsaanbod in een ziekenhuis. Er zijn allerlei belangrijke dingen waar rekening mee gehouden moet worden, denk aan het Nationaal Preventieakkoord (NPA), maar ook aan diëten, allergieën en belangrijke voedingsstoffen voor het herstel. Volgens Naomi zijn voedingsconcepten het antwoord. Hoe kun je eten en drinken omtoveren tot een concept dat aantrekkelijk is voor de doelgroep, zodat zij enthousiast worden over deze nieuwe manier van eten, dat is het belangrijkste uitgangspunt. 

Als je het voedingsconcept verandert en hierbij ook denkt aan externe factoren die gezonde keuzes beïnvloeden, dan zullen gezondere keuzes sneller gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan de omgeving. Naomi licht toe: “Als iemand in een wijk met veel snackbars woont, zal diegene sneller een frietje halen dan iemand die de auto moet pakken om naar een snackbar te gaan.” Richt je daarom niet alleen op eetwissels, maar ook op de invloeden die de omgeving heeft.” Ze vertaalt haar succescases naar een kort stappenplan om hier een begin in te maken: “Verdiep je als eerst in de behoefte van de doelgroep en toets je eigen aannames. Daarna is het belangrijk om de doelgroep te betrekken zodat ze een gevoel krijgen eigenaarschap te hebben over de verandering. Vervolgens kan je door middel van interventies het nieuwe voedingsconcept borgen.” In haar verhaal staat het aantrekkelijker maken van gezonde keuzes als een rode draad centraal, maar ook de boodschap gewoon te beginnen. “Kleine stappen kunnen grote gevolgen hebben. Ik zou zeggen; sla de handen in een en begin.”

Paragraph image
Rokkie het Rommelkokkie 

 

Een mooi voorbeeld dat een voedingsconcept werkt is het concept ‘Rokkie het Rommelkokkie’ van Erik Leewis, teamleider facility services bij Admiraal De Ruyter Ziekenhuis (ADRZ). Hij wilde het eten voor kinderen die in het ziekenhuis liggen graag laagdrempeliger maken. Hij vertelt in zijn presentatie dat het voor kinderen heel spannend is om in het ziekenhuis te liggen en zij daardoor ook niet altijd zin hadden om te eten. Een goede aanleiding om te kijken wat hier aan gedaan kon worden. Het ADRZ heeft daarom de handen ineengeslagen met een reclamebureau en het voedingsconcept Rokkie het Rommelkokkie ontwikkeld. Rokkie maakt eten voor kinderen in het ziekenhuis leuker, tovert een lach op hun gezicht en betrekt kinderen bij hun voeding. 

Een concept dat zich meer richt op de externe factoren en minder op wat er gegeten wordt, waardoor de voedingsvisie van het ziekenhuis wel iets aangepast moest worden. Het werd belangrijker dat er gegeten werd, dan dat er alleen maar gezonde voeding werd aangeboden. Dit vertaalde zich bijvoorbeeld in toch iets meer zout aan de maaltijden toe te voegen. Voorheen bestelden ouders wel eens eten bij een maaltijdbezorger aangezien de kinderen het eten in het ziekenhuis niet altijd aantrekkelijk vonden. Met de komst van Rokkie ziet het ADRZ deze maaltijdbezorgers steeds minder in het ziekenhuis verschijnen. Een ander voorbeeld om de kinderen meer te laten eten is dat Rokkie kleine opdrachten of beloningen geeft om het eten te stimuleren. Zo wordt kinderen gevraagd hoeveel pasta-schelpjes zij op hun lepel kunnen krijgen of komt de arts een plaktattoo brengen als het fruit opgegeten is. Erik: “We wilden het eetmoment binnen ons ziekenhuis leuker maken en dat is gelukt. Kinderen hebben het er in de klas zelfs over dat ze een been willen breken zodat ze Rokkie kunnen ontmoeten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar zo goed wordt Rokkie ontvangen. Door Rokkie wordt het eetmoment het hoogtepunt van de dag en daar zijn we beste een beetje trots op!”

Paragraph image
Webshop speciaal voor ziekenhuizen

 

Als afsluiter start Harrian van den Akker, projectmanager bij Huuskes, het dialoog over de ontwikkelingen binnen Huuskes en de wensen voor de toekomst. Hij geeft een preview van de nieuwe webshop die dit najaar gelanceerd wordt. Hierin wordt het assortiment en de inspiratie volledig op de interesses voor ziekenhuizen aangepast. Onze  ziekenhuis klanten vinden hier onder andere recepten die speciaal door onze diëtist zijn ontwikkeld, volledig aansluiten bij de schijf van vijf en veelal hoog in eiwit zijn. Daarna was er tijd om te sparren over de wensen voor de toekomst. Er worden dan ook veel interessante ideeën en visies gedeeld. Wij als totaalleverancier van eten en drinken  hebben we weer genoeg input gekregen om te kunnen blijven innoveren. Met stof tot nadenken en nieuwe energie om door te ontwikkelen sluiten we deze succesvolle inspiratiemiddag af. We bedanken iedereen voor hun komst en hopeniedereen weer te zien bij een volgende inspiratiesessie.