NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Zinzia enthousiast over Moestuyn-concept van Huuskes

20-7-2018
Samenwerking
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants

De Moestuyn is een maatschappelijk betrokken initiatief waarmee Huuskes zich richt op zorgorganisaties die toe zijn aan een compleet nieuw concept in eten & drinken. De insteek is steeds een gezamenlijke zoektocht; Huuskes levert geen oplossingen van de plank maar denkt mee over de beste invulling voor de organisatie in kwestie. Zinzia Zorggroep had de primeur met dit concept. Deze middelgrote zorgorganisatie legt zich al jaren toe op goede en liefdevolle zorg voor kwetsbare oudere mensen met dementie en/of lichamelijke klachten. “Eten en drinken is van groot belang om die ambitie in te vullen”, vertelt Pieter van der Wal, facilitair manager a.i. bij Zinzia. Hij vindt dat deze eerste Moestuyn daarbij een waardevolle rol kan spelen.

Paragraph image
Verbeteren van kwaliteit en service

 

Zinzia Zorggroep is een middelgrote zorgorganisatie met vier locaties in Renkum, Bemmel en Wageningen. In 2013 werd Pieter van der Wal ingehuurd om het facilitair bedrijf van de organisatie opnieuw in te richten, vanuit het perspectief van de bewoner, gastvrijheid en zorgondernemerschap. “Het ging om het verbeteren van de kwaliteit en service. We hebben daarin mooie stappen gemaakt; een van onze huizen is zelfs genomineerd voor Gastvrijheidszorg met Sterren 2017. Een meer specifiek doel was onderscheid te maken met eten en drinken. Toen ik begon bij Zinzia waren er in de huizen nog drie verschillende keukens operationeel. Een dure aangelegenheid en kwalitatief ook niet wenselijk. Wij hebben toen besloten de overstap te maken naar één centrale keuken. Daar zijn we op een nieuwe manier gaan koken en produceren, bijvoorbeeld door onze maaltijden langer houdbaar te maken. Zo hebben we de kosten drastisch kunnen verminderen. Dat gaf ook rust in de organisatie.”

Samen anders kijken


Huuskes leverde op dat moment al geruime tijd aan Zinzia. “Vanuit ons verbrede perspectief zijn we op een gegeven moment samen gaan kijken naar wat er nog meer mogelijk was met onze keuken. Wat we zien is dat mensen steeds langer thuis blijven wonen en uiteindelijk vaak met een zwaardere behoefte aan zorg bij Zinzia komen wonen. De gemiddelde verblijfsduur van bewoners is gedaald van drie à vier jaar naar minder dan een jaar. De vraag was of we met eten en drinken nog op die levensfase aansloten. Past een warme maaltijd van 450 à 550 gram wel bij onze bewoners met hun vaak verminderde eetlust? Sluit ons proces nog aan op hun behoefte?

 

Vanuit die nieuwe inzichten hebben we besloten te stoppen met het zelf produceren van Hollandse maaltijden. Die kopen we nu in bij Huuskes en daarmee hebben bewoners een bredere keuze. Zo kunnen we zelf focussen op onze specialiteiten: dieetmaaltijden en Indische maaltijden. Door zelf minder te gaan koken, hebben we de kwaliteit van onze eigen keuken kunnen verhogen en hebben we ruimte voor een andere invulling in de toekomst, passend bij de wens van de bewoner. In dat kader zijn we nu met Huuskes en de Universiteit van Wageningen (WUR) een nieuwe visie op voeding aan het ontwikkelen.”

Paragraph image
Eigen maaltijden commercieel maken


Een van de locaties van Zinzia, verpleeghuis Rumah Kita in Wageningen, is ooit speciaal opgezet voor Indische en Molukse ouderen. “Onze Indische maaltijden waren altijd al heel goed ontwikkeld. En dat bleef niet onopgemerkt. Vanuit de regio kregen we steeds vaker de vraag of die maaltijden niet gewoon te koop waren. Dat paste heel goed bij ons streven om onze facilitaire diensten ook commercieel in te zetten. Uiteindelijk hebben we besloten de maaltijden warm te gaan verkopen, als take away. Dat was een succes en daarom zijn we met Huuskes gaan kijken wat we nog meer konden doen. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat onze Indische maaltijden werden opgenomen in het assortiment van Huuskes en dat we samen gaan optrekken in de verkoop ervan, ook landelijk. Dit alles levert intern ook veel trots op.”

Paragraph image
Leven van bewoners verrijken


Door deze samenwerking is Zinzia inmiddels gekomen tot wat Pieter van der Wal ‘omgekeerde bezuinigingen’ noemt. “Horeca en keuken zijn bij ons geen kostenpost meer, maar leveren juist inkomsten op. Zo kom je in een heel andere wereld terecht. Een wereld waarin we de samenwerking met innovatieve leveranciers als Huuskes passend vinden. Zij durven echt verder te gaan dan andere partijen. Dat maakt deze samenwerking uniek. Door met onze facilitaire dienstverlening toegevoegde waarde te leveren aan het bedrijf, kunnen we het leven van onze bewoners letterlijk en figuurlijk verrijken, gewoon omdat er meer mogelijkheden voor hen ontstaan om het leven te leiden dat ze in deze fase willen leiden.”

Voor meer organisaties interessant


Van der Wal denkt dat het ‘Zinzia-model’ ook interessant kan zijn voor andere zorgorganisaties in Nederland. “Het gaat hier om het doorvoeren van zorgondernemerschap, en de wil om op te trekken met partners. De zorg is een enorme markt als het gaat om eten en drinken, met heel veel potentie en samenwerkingsmogelijkheden. Die zochten wij op met een partner als Huuskes en daar plukken we gezamenlijk de vruchten van. Maar niet alle zorgorganisaties zijn er al klaar voor. Er is zoveel mogelijk en je moet het huis wel op orde hebben voordat je dit soort stappen kunt gaan maken. Bij Zinzia hebben we dit voortraject in twee jaar doorlopen en het is echt stapsgewijs gegaan. Medewerkers zijn erin meegenomen en voelen zich nu misschien wel het meest betrokken binnen Zinzia.”

 

Pieter van der Wal is ook bij andere zorgorganisaties bezig om vanuit de visie te kijken waar de mogelijkheden liggen en wat hun USP’s zijn. “In het geval van Zinzia is dat natuurlijk de Indische keuken, maar ik ben ervan overtuigd dat elke organisatie of regio wel iets heeft waarmee je je kunt onderscheiden.”