NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Het Huuskes menubord: kleine innovatie met groot effect

29-4-2025
Nieuws
Kleinschalige zorg

Eten is beleving en dát is waar het om draait bij woon- zorgorganisatie Thebe. Voor de 1800 bewoners en 23 woonzorgcentra staat lekker eten hier hoog in het vaandel. En dat betekent niet alleen gezond eten, maar vooral eten waar bewoners gelukkig van worden. “Het draait niet altijd om gezond, maar om het verschil maken en bijdragen aan kwaliteit van leven,” vertelt Jeanine Huijbregts, Adviseur Gastvrijheid Eten en Drinken bij Thebe.

Paragraph image

Langgekoesterde wens

Huuskes en Thebe werken inmiddels meer dan vier jaar samen. Een echt partnerschap. Door deze samenwerking is ook de ontwikkeling van het menubord ontstaan. Het idee voor een menubord borrelde al jaren bij Jeanine. “Toen ik nog in het ziekenhuis werkte zag ik hoe lastig het soms was om een keuze te maken bij het eten als je alleen tekst leest. Later bij Thebe probeerden we krijtborden, maar ik miste nog steeds de beelden.”

Lezen, zien en horen

Het menubord is ontwikkeld voor meer beleving op de woongroepen in de ouderenzorg. “Samen met Huuskes werd het plan werkelijkheid: een duidelijk, prikkelarm menubord waarop bewoners in één oogopslag kunnen zien wat er op het menu staat. En het werkt! Als je alleen ‘boontjes’ leest, zegt dat niet altijd genoeg. Maar als je het ziet, leest én hoort, is er veel meer herkenning. Die combinatie versterkt elkaar.”

 

Zien eten doet eten

Het menubord doet veel meer dan simpelweg het menu laten zien. “Het brengt gezelligheid en beleving. Bewoners kiezen zelf de kaartjes en hangen ze op. De foto’s worden door Huuskes gemaakt, dus het klopt ook precies met de praktijk. Dit zorgt niet alleen voor herkenning, maar ook voor gesprek en enthousiasme. Eten is een belangrijk onderdeel van de dag. Nu kunnen bewoners de hele dag al zien wat er op het menu staat en zich erop verheugen. En ja, zien eten doet eten.”

Paragraph image

Voor iedereen

“Het bord werkt voor iedereen: het helpt vooral bewoners met dementie, maakt het makkelijker voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal en zorgt ervoor dat iedereen weet wat er op tafel komt. Niet alleen voor de bewoner, maar ook tijdens een bezoek van familie en vrienden is het gespreksonderwerp heel vaak eten en drinken. Ook hierbij zorgt het menubord voor ondersteuning van deze gesprekken.”

Focus op wat telt

“We hebben het menubord eerst getest met een pilot en de reacties waren overwegend enthousiast. Er kunnen één of twee menu’s op, met genoeg keuze en variatie voor iedereen. Naast de standaard menu’s staan er ook een paar all-time favorites op, zoals pannenkoeken en patat.”

 

Het bord zelf is bewust neutraal ontworpen, zodat het overal past. “We kozen voor een ophangsysteem, want een losstaand bord staat altijd nét in de weg. Ook wilden we een prikkelarme uitstraling: geen drukke printjes of felle kleuren, maar een rustige basis die de focus legt op wat echt telt: het eten.”

Fysieke variant

“We hebben er ook over nagedacht om het bord te digitaliseren. Toch is er bewust gekozen voor een fysieke variant. Ik moet zeggen dat het op deze manier sowieso meer past in het huiselijke van de woongroepen. Schermen, laptops en technologie veranderen razendsnel en deze doelgroep kan daar helaas niet altijd meer in mee. Daarbij is een digitale oplossing zoals beeldschermen een flinke investering, terwijl deze versie laagdrempelig en effectief is.”


Inmiddels hangen er in 89 van de 120 woongroepen menuborden en de reacties zijn enthousiast en positief. “Het heeft echt impact: bewoners voelen zich meer betrokken, er is meer plezier rondom de maaltijd en het zorgt voor gezelligheid in de groep. Een kleine verandering met een groot effect. En dat maakt het menubord écht een blijvertje.”