NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Huuskes is klaar voor de toekomst met de eerste volledig elektrische vrachtwagen

7-3-2022
Nieuws
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants
Ziekenhuizen
Bedrijfsrestaurants

Met de aanschaf van de eerste volledig elektrische vrachtwagen zet Huuskes een volgende stap in het verduurzamen van het transport naar klanten. Elektrisch rijden wordt steeds belangrijker, zeker nu gemeenten in 2025 zero-emissiezones voor stadslogistiek gaan invoeren. “Als leverancier van eten en drinken is het van belang om tijdig te anticiperen”, vertelt Harrie Reink, Logistiek manager bij Huuskes. In het najaar gaat het nieuwe elektrische voertuig van Huuskes de weg op.

Voorbereid op de toekomst 

In 2018 zijn er in het Klimaatakkoord afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Een van de maatregelen is het invoeren van zero-emissiezones in de grootste gemeenten in Nederland vanaf 2025. Dit houdt in dat gemeenten vanaf dat jaar de mogelijkheid hebben om aparte zones in te voeren waar voertuigen met CO2-uitstoot niet welkom zijn. Alleen batterij-elektrisch, waterstof en hybride (mits zij aantoonbaar zonder uitstoot in de zone rijden) zijn dan toegestaan. Harrie vertelt: “Als leverancier van eten en drinken voor de zorg en bedrijfsrestaurants willen wij graag voorbereid zijn. We gaan niet wachten totdat deze zones daadwerkelijk worden ingevoerd, maar willen nu al ervaring op doen met elektrische voertuigen. Ook hierin willen wij als Huuskes voorop lopen.”

 

Paragraph image
Duurzame distributie

Al jaren is Huuskes aan het oriënteren naar beschikbare, betaalbare en betrouwbare alternatieven voor de dieseltrucks. “De keuze is voor een volledig elektrisch voertuig is gevallen op de Mercedes-Benz eActros, een type voertuig waarvan er nog niet veel rijden in Nederland, maar klaar is voor de toekomst!” vertelt Harrie trots. “De vrachtwagen beschikt over een actieradius van 250 tot 300 kilometer bij een volledig opgeladen batterij en is in de directe vergelijking tot twee keer zo efficiënt als een vrachtwagen op diesel. Dit doet hij door zijn energie efficiënt te gebruiken met behulp van de ePowertrain en recuperatie (voor de hoge terugwinning van vertragingsenergie).” 


Een van de belangrijkste kenmerken natuurlijk dat er geen sprake is van CO2-uitstoot. Elektrische voertuigen hebben geen verbrandingsmotoren, dus er vindt geen uitstoot van schadelijke uitlaatgassen plaats. De energie wordt gehaald uit het accupakket dat opgeladen moet worden via laadpalen. Harrie: “Als we uitgaan van 60.000 kilometers per jaar dan besparen we circa 50 ton Co2-uitstoot op jaarbasis.” 

Paragraph image
Volledig elektrisch koelen

Ook kenmerkend is dat de vrachtwagen over een systeem beschikt om volledig elektrisch te koelen. Harrie licht toe: “In 2020 hebben we onze vrachtwagens al voorzien van een systeem om bij stilstand van het voertuig te blijven koelen. Dit systeem komt in het elektrische voertuig te vervallen, omdat we dan continue gaan koelen.


De weg op

“In het najaar wordt de vrachtwagen geleverd en dan gaan we de weg op”, vertelt Harrie. “We beginnen te rijden in de regio Twente, om vooral te leren en ervaren hoe bevoorrading met e-trucks werkt.”