U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Klant van elkaar: de unieke samenwerking tussen Rumah Kita en Huuskes

10-5-2019
Samenwerking
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants
Ziekenhuizen
Bedrijfsrestaurants

Ajam Besengeh en Bami goreng met witte rijst de ene dag en boerenkool met rookworst op de andere. In het verpleeghuis Rumah Kita, één van de vier locaties van Zinzia Zorggroep, kiezen ze dagelijks uit een Indische of Hollandse maaltijd. Marcel Artz, teamleider keuken van Rumah Kita, en Pieter van der Wal, strategisch facilitair verbinder bij Zinzia Zorggroep vertellen graag over de Indische versbereide maaltijden uit de keuken van Rumah Kita en de veranderingen omtrent het nieuwe voedingsconcept.

Paragraph image
Metamorfose anno 2018

 

Eten en gastvrijheid zijn belangrijke sleutelbegrippen in het dagelijks leven van verpleeghuisbewoners. Maar wat als je kostbare decentrale keukens hebt en een voedingsconcept dat niet aansluit bij de wensen van de bewoners? We blikken terug -op 2013 en kijken naar de situatie in verpleeghuis Rumah Kita in Wageningen. Een situatie die om verbetering vroeg vond Zinzia Zorggroep. Reden om strategisch facilitair verbinder Pieter van der Wal in te schakelen om deze verandering in te zetten en een uniek en kwalitatief aanbod rond eten, drinken en gastvrijheid voor de bewoners te realiseren. Zonder dat dit leidde tot hogere kosten. “Samen is er besloten om het voedingsconcept volledig aan te passen, vertelt Pieter van der Wal. “Er waren drie keukens die circa 550 maaltijden per dag voor de bewoners van vier verschillende locaties bereidden, maar er werd niet genoeg samengewerkt en de kosten waren erg hoog. We besloten om minder zelf te koken en om kookprocessen te bundelen. Marcel Artz vult aan: “Bewoners met een Indische of Molukse achtergrond kunnen uitermate kritisch zijn als het gaat om de maaltijd. Steeds vaker kregen we de vraag van bewoners om Indische maaltijden op de menukaart te zetten. Hier wilden we recht aan doen en is er besloten om de Indische maaltijden in onze eigen keuken te maken en de Hollandse maaltijden uit te besteden en bij Huuskes in te kopen.”

 

Door zelf minder te gaan koken, wordt de kwaliteit van onze eigen keuken verhoogd en hebben we ruimte voor een andere invulling in de toekomst, passend bij de wens van de bewoner. In dat kader is Zinzia nu met Huuskes en de Universiteit van Wageningen (WUR) een nieuwe visie op voeding aan het ontwikkelen.

 

“Er waren drie keukens die circa 550 maaltijden per dag voor de bewoners van vier verschillende locaties bereidden, maar er werd niet genoeg samengewerkt en de kosten waren erg hoog. We besloten om minder zelf te koken en om kookprocessen te bundelen.”
Pieter van der Wal, Strategisch facilitair verbinder Zinzia Zorggroep
Paragraph image
Toko met spekkoek

Het verpleeghuis Rumah in Wageningen is speciaal opgericht voor ouderen met een Indische of Molukse achtergrond en biedt plaats aan 160 bewoners. Alles in het verpleeghuis ademt een Indische en Molukse sfeer. Van de aankleding en de muziek tot het eten in het sfeervolle restaurant.

 

Bij binnenkomst in het verpleeghuis valt direct de gezellige koffiehoek op, waar je terecht kunt voor een kopje koffie. In het weekend is het hier vaak vol, want dan worden er Indische specials als de Javaans-Balinese koffie kopi tubruk geserveerd. Marcel Artz, teamleider van de keuken Rumah Kita, vertelt: “Onze bewoners komen uit heel Nederland, dus bezoekers hebben vaak een verre reis achter de rug. Dan is het extra fijn dat ze een lekker kopje koffie kunnen drinken, die ze buiten het verpleeghuis zelf ook zouden bestellen.”

 

Een andere blikvanger is de toko van Rumah Kita, waar onder andere Indische levensmiddelen en lekkernijen als spekkoek wordt verkocht. “De keur aan specifieke producten laat zelfs mensen van buitenaf ervoor omrijden om hier inkopen te doen”, vertelt Marcel enthousiast.

 

De menucommissie van Rumah Kita

De betrokkenheid bij de maaltijden is bij de bewoners enorm groot. Daarom houden de koks van Rumah Kita intensieve contacten met de bewoners. Regelmatig voeren ze gesprekken met de menucommissie – bestaande uit een aantal bewoners, een restaurantmedewerker en een chef-kok – om erachter te komen wat de wensen zijn en welke recepturen aangepast moeten worden. Wanneer dat zo is, worden de aanpassingen meteen doorgevoerd.

Win-winsituatie

“De vraag naar de maaltijden bleef groeien, steeds meer mensen hadden gehoord over het lekkere eten van Rumah Kita”, vertelt Marcel. “Zo is onze kleine catering- en lunchaanbod voor familie uitgegroeid tot verzorgde vergaderingen en evenementen voor bedrijven. Daarbij verkopen wij in de winkels op onze locaties iedere dag verse maaltijden.” Pieter vult aan: “Ook is het nu mogelijk om een (vergader)ruimte te huren in Rumah Kita die volledig verzorgd is.” De kwaliteit van maaltijden en catering slaan aan bij bewoners, bezoekers en externe partijen. Het extra geld dat we hiermee verdienen kunnen we weer investeren in onze locaties en helpt bij het realiseren van weer nieuwe initiatieven. Zo is dit jaar de ISO 22000 certificering behaald. Hiermee voldoet Rumah Kita aan de strengste eisen op het gebied van eten & drinken en zijn alle voedingsveiligheidsprocessen geborgd, uniek voor een zorginstelling in Nederland. 

 

 

 

 

“Huuskes heeft circa 35 producten opgenomen in het assortiment. De gerechten zijn koelvers en dienen alleen maar verwarmd te worden. Selamat makan!”
Marcel Artz, teamleider keuken Rumah Kita
Indonesische maaltijden bij Huuskes

Huuskes levert niet alleen de Hollandse maaltijden aan Zinzia Zorggroep, maar is ook nauw betrokken bij de Indische gerechten. Het levert verse ingrediënten en zorgde voor een uitbreiding van onder andere het assortiment specerijen. Na een intensief samenwerkingstraject met Zinzia Zorggroep hebben we gekeken of het mogelijk is om de Indonesische gerechten die Zinzia maakt, in het assortiment op te nemen. En dat is gelukt! Vanaf november 2018 is het voor alle klanten van Huuskes mogelijk om de authentieke Indische gerechten uit de keuken van Rumah Kita te proeven! Marcel vertelt: “Huuskes heeft circa 35 producten opgenomen in het assortiment. De gerechten zijn koelvers en dienen alleen maar verwarmd te worden. Selamat makan!”

 

Voor de warme maaltijd kunnen de bewoners van Rumah Kita terecht in het restaurant.
Om twaalf uur schuift iedereen aan voor de warme maaltijd: een Indisch gerecht of Hollandse pot. Naast bewoners zijn ook familieleden en buurtgenoten van harte welkom in het restaurant. Voor de warme maaltijd dient men wel te reserveren. Vanaf 14:00 uur kunnen er Indische hapjes van de ‘kleine kaart’ besteld worden.